divendres, 6 de maig del 2022

Sopeira

Les Escales

Via : Boney M

Aproximació : Barcelona – Lleida – Alfarràs – Benabarre – Pont de Montanyana – Sopeira – Presa de Les Escales, uns 260 Km de bona carretera.

Aparcats a l'alçada de la presa de "Les Escales" passat el poble de Sopeira, resseguim la pressa, a peu, per sobre d'ella, a l'altre extrem veiem un cable que ens porta fins a l'inici de les escales de baixada, per arribar a ell hem de superar una tanca i baixar per unes escales – tub, un cop a l'inici de les escales les baixem, van resseguint tota la presa per un dels seus costats, està en molt mal estat, ha trams un vell cable ens dona una mica de confiança per anar anat, un cop al seu peu recorrem el peu de la paret fins a una petita tartera de pedra solta que hem de remuntar fins al peu d'una escala, a l'inici d'aquesta comença la via.

La via

La graduació es totalment subjectiva.

Primer Llarg : Es veuen, clarament, les xapes que indiquen el sentit del llarg, l'escalada s'efectua, ara una mica a la dreta, ara una mica a l'esquerra de les xapes, l'inici és relativament fàcil i de mica en mica va augmentant la dificultat, en general trobem bons agafadors de mans, encara que en els trams més difícils desapareixen, la dificultat és mantinguda al amb nombrosos passos de +, fins que les xapes se'n van en un clar i marcat flanqueig, d'uns 10 0 12 metres, a la dreta, aquí nosaltres hem combinat passos en lliure i passos d'Ao amb més o menys dificultat, per mi és un + i Ao, sense agafar-se crec que ho posaria de VIº. La darrera assegurança és una cadena d'un gros arbre, sortir d'ella per entrar a la reunió, que està per sobre i a la dreta, no ha estat fàcil. 40 metres, 16 xapes, IVº+ / - + / + - Ao (VIº)

Segon Llarg  :  Recte amunt de la reunió puja per unes plaques amb qualitat i quantitat d'agafadors, va fent petites rapisses, si el terra és moll, s'ha de vigilar, tot seguint les xapes a la meitat se'n va un xic a l'esquerra. 30 metres, 6 xapes IIIº - IIIº+

Tercer Llarg : Comença anant un xic a l'esquerra un pas d'inici un xic més difícil i després anar fent a mitjana alçada del primer gendarme trobem un altre pas, seguim per bona pedra i bons agafadors fins a sortir a una canal semi herbosa que travessem fins al següent pany de pedra uns primers metres per mirar-so i amunt, fem uns passos a la dreta fins a una reunió incomoda. 35 metres, 9 xapes, IVº / IVº+ IVº / IIº / IVº / IVº+ .

És convenient fer la tercera reunió perquè si no les cordes fregarien molt i la comunicació seria molt difícil.

Quart Llarg : És un flanqueig curt amb una baixada d'un parell de metres per anar a la reunió, clarament visible. 10 metres, 2 xapes, IIIº

Cinquè Llarg : Inici enrampat fins al peu de la paret, segueix la tònica del primer llarg, però els agafadors són més petits i un xic arrodonits, hem fet un parell de passos d'Ao, posant el peu a la cinta, té una part de dificultats de + - Ao i VIº amb uns agafadors arrodonits, un cop a l'interior d'una cubeta ens falten uns metres no tan difícils, però amb una entrada a la reunió d'agafadors arrodonits. 35 metres, 11 xapes, IIIº / - V+ / V+ - Ao / VIº /

Sisè Llarg : Se surt per l'esquerra, uns primers metres difícils que baixant d'intensitat a mesura que puges fins a sortir a una mena de llom ajagut en què es combina la pedra i les petites rapisses de baixa dificultat, anar seguint les xapes que serveixen per marcar l'itinerari, fins a arribar a una zona arbrada en què ja es va quasi caminat. 35 metres, 7 xapes, IVº+ / IVº / IIº - IIº+ / caminant.

Descens  :  Seguir la feixa cap a l'esquerra, amb clars restes de la construcció de la presa, fins al punt en què sé estreta molt, aquí trobarem un cable que ens porta fins a l'entrada d'un pou enrampat, amb una bona cadena que ens ajuda fins a posar el peu pla seguir una mica més, trobarem una bifurcació, agafar la de la dreta que ens porta a un camí amb una sirga d'ajuda fins a situar-nos a un parell de metres per sobre d'un ample camí, uns esglaons ens ajuden a arribar, després anar en direcció de la presa i travessar-la per sobre fins a arribar al cotxe.

Suggeriments de vies per anar-hi a la resta

Suggeriments de vies per anar-hi a Montserrat.