Pàgines

08-07-2020

Cerdanya

La Fullatera

Via :  Gas Oil (sortint per la Ni Sueur)

Amb el permís del Manel i l'Ita

Una via bonica pel lloc, amb moltes plaques inclinades, de dificultat baixa, en general i algun curt tram vertical en el qual es pot escalar, perfecte per portar la canalla a fer via llarga.
Dos suggeriments .

A) No anar si la paret està mullada, deu ser un tobogan.

B) Si ha plogut fa poc i l'herba està mullada, la baixada pot ser una "epopeia" i molt perillosa.

Aproximació :

En cotxe

Barcelona - Puigcerdà – Bourg Madame (Catalunya del Nord) – Porta.

Arribats a Puigcerdà des de qualsevol punt del País travessem la línia que separa la Catalunya del Sud de la del Nord, aquí els veïns ant reservat el pas pel centre i et fan donar una mica de volta, esquerra, de moment està mal senyalitzat i el senyal que indica la direcció a "Aix les Terms – Andorra – Portè Puymorens" està posada per ser vista en venint del Nord i no del Sud.

No s'ha de sortir del municipi de "Bourg Madame", si ho feu torneu enrere i aleshores veureu correctament i profusament la senyalització.

Passem per "La Tour de Carol" - "Riutès" – "Courbassil", ara abans d'arribar al poble de "Porta" passarem per sota d'un pont de doble arcada, el tren passa per sobre, la Fullatera està just a la nostra dreta i a la nostra esquerra una petita pista que va a una petita central hidroelèctrica, amb possibilitat d'aparcar un o dos cotxes. Abans d'arribar i passa per sota el pont hi ha també un lloc per aparcar un parell de cotxes.

Des de la Frontera fins a l'aparcament tenim un total d'uns 16 quilòmetres, pas gaires.

Peu de via

Del lloc per deixar el cotxe, davant de la petita central elèctrica, travessar la carretera i anar uns pocs metres en direcció al poble de porta, trobem una llengua de pedra pujar per aquí fins a una tartera, remuntar-la, abans d'arribar al cap de munt anar a l'esquerra per entrar en la zona arbrada trobarem el peu de les dues vies a pocs metres la una de l'altre, en total pot haver-hi uns 5 o 10 minuts, segons forma física.

Descripció :

Primer llarg : Entremig dels arbres, una petita inscripció amb el nom de la via, un primer pas dret, dues xapes seguides i ja s'entra en plaques inclinades un inicia un xic a l'esquerra, però després marcada tendència a la dreta, atenció cap a l'esquerra estan les xapes de la via "Ni Sueur, Ni peur" que ens poden despistar, nosaltres a la dreta. 45 metres, 9 xapes, V (o Ao) / IVº - IIIº+.

Segon llarg : Se surt cap a la dreta, a sobre tenim l'esglaó del tercer llarg, anar pujant per plaques inclinades, més o menys recte amunt, fins a un arbrat a on fem la reunió, al peu de la paret de l'esglaó. 45 metres, 7 xapes, IIIº - IIIº+.

Tercer llarg : Se surt recte amunt de la reunió amb un pas atlètic fins a la primera xapa, després queden tres xapes més un terreny una mica més que dret i amb escalada atlètica, tot plegat uns cinc metres que es poden fer com millor et trobis des d'algun pas d'Ao o de Ae o en lliure, diuen que tot en lliure és Vº+, aquí posaré la graduació que jo he fet. Després de aquests cinc metres, novament plaques inclinades en direcció a un gran Pi que rodejarem per sobre per anar després una mica a la dreta.55 metres, 9 xapes,IVº+ / Ao / IVº - IIIº+ / IIIº

Quart llarg : Més o menys recte amunt per plaques inclinades. Reunió coincident amb la cinquena reunió de la via "Ni Sueur, Ni Peur" que a partir d'aquest punt són comunes fins al darrer llarg.30 metres, 5 xapes, IIIº+ - IIIº

Cinquè llarg : Més o menys recte amunt per plaques inclinades, a mig llarg anar una mica a l'esquerra per entrar en una zona arbrada i a la dreta està la reunió. 50 metres, 5 xapes, IIIº+ / IIIº - IIº.

Cordes a l'esquena i pujar per una tartera fins al cap de mut, quan es toca la paret trobarem, a la nostra dreta la reunió, uns 60 metres aproximadament, en mig d'un arbrat.

Sisè llarg : Sortida dreta i bonica si es comença una mica a l'esquerra s'arriba més fàcilment a la primera xapa, després anar seguint amunt amb molt bons agafadors, als quatre o cinc metres tornem a entrar en plaques inclinades fins a un ressalt més dret en què recuperem la vertical, un parell o tres de metres més amunt trobem una reunió, un xic penjada, seguir quatre o cinc metres més amunt i en una àmplia i còmoda rapissa trobem la reunió. 40 metres, 11 xapes, IVº / IIIº / IVº.

Nosaltres en aquest punt seguim per la via "Ni Sueur, Ni Peur

Setè llarg : Anar en horitzontal a l'esquerra fins a la segona xapa després recte amunt, vertical i amb molt bons agafadors, un pas estrany que faig anant un parell de metres a la dreta, per després tornar a l'esquerra, a partir d'aquí seguir amb tendència a l'esquerra per terreny de blocs verticals amb bons agafadors, uns darrers metres de plaques inclinades fent petites grades, ens deixa a la reunió, que trobarem a la nostra dreta. 50 metres, 14 xapes, IVº+ / IVº - IIIº+ / IIIº - IIº.

Uns deu o dotze metres ens separen de la planúria rocosa que porta al pla arbrat inici del camí de baixada, es fan amb la corda a l'esquena.

Baixada : Mirant al poble un xic cap a l'esquerra, camí marcat en què cal no perdre les marques de pintura als arbres o les fites, atenció per el mig trobarem un senyal de GR, no seguir, porten al poble. Anar seguint marques i fites sense perdre-les, un punt que va clarament, a la nostra esquerra i a on trobarem la primera de les tres cordes que hi ha ant per superar uns passos rocosos, a partir d'aquí trobarem molta herba en pendents drets que si la trobem mullada pot ser bastant perillós, el camí ens deixa a la carretera a pocs metres de l'inici del dia.

Suggeriments de vies per anar-hi a la resta

Suggeriments  de vies per anar-hi  a Montserrat.