divendres, 14 de febrer del 2020

Aragó

Pantà de Santa Anna

Via : Gran Diagonal
En el meu temps de descans forçat, he fet una llista (curta) de vies de IVº,  mes o menys, assegurades, aquestes era una de les primeres a fer i així a estat, encara que la majoria dels blocs fiables, ja la ant fet en els darrers mesos.
Còmoda, fàcil i curta aproximació, 5 o 8 minuts segons forma física, la baixada fàcil i còmoda quasi tot esglaons cimentats, me ha deixat el turmell a caldo, aquesta nit em toca fer, per sopar, una truita de  Ibuprofens.
El Guillem al L - 1  (foto Martí)
Tres  apreciacions :
Primer)  La entrada es humida i relliscosa, a mes la pedra es un xic rara, per nosaltres, i presses invertides , els “Màsters” marcant Vº+ els “mindunguis” com nosaltres  a la primera xapa em fet un  pas de Ae, desprès es trobem mes agafadors encara que la pedra es un xic rarota, al principi de la “rampa” em aprofitat un arbre per posar una baga, la rampa la marquen de IIIº, potser si però humida
L'Esteve al L - 2
Segon) En el darrer llarg els “Màsters” tornant a posar Vº+ nosaltres “mindunguis” de referència, em fet Ae + Antena.
El Martí al L - 3
Tercer) Per el mig de el  primer i tercer  llarg es troba una sortida amb certa dificultat i terreny terròs, trams curts de un metre, però que fan la punyeta.
A fer notar que els dos primers llargs tenen una pedra “rarota” i els dos darrers llargs tenen una pedra extraordinària amb bons agafadors.
En general ben assegurada
L - 4
Aproximació  en cotxe :
 Des de Barcelona, uns 180 Km, Tàrrega -   Bellcaire d’Urgell (esmorzar) – Balaguer – Alfarràs.
Sortir de Alfarràs direcció Viella al poc i just abans de arribar a la “canonada” que travessa la carretera  trobarem a la dreta un desvio senyalitzat com a “Embalse de Santa Ana” (entrem en terres Aragoneses) seguim un tram curt i trobem una cruïlla, agafar la senyalitzada “Poblat” (dreta), passem dos túnels i travessem un pont, a l’esquerra una amplia esplanada per aparcar.
Aproximació a peu
Un cop aparcat tornem enrere i travessem el pont que em passat amb el cotxe, al seu extrem 5/6 esglaons pujant, per desprès baixar per un còmode camí de amples esglaons, cimentats, fins el torrent, ara un còmode camí planer que passa a tocar del torrent i de la paret del davant, farem pocs metres de aquest camí, una clariana ens dona pas al peu de via senyalitzat amb el nom de la via. Tot plegat  5 / 8 minuts.
Descripció  :
Primer Llarg :   Lloc ombrívol i humit, ajudats per un arbre se arriba a la primera xapa a uns 2 metres de terra, per terreny dret i llefiscós, pas d’estrep, després surten forats i agafadors en una pedra un xic rara els primers 8 / 10 metres amb una sortida una mica explosiva  (4 xapes) ens posem al peu de les plaques de la diagonal ascendent, es veu mol amunt una xapa, un arbre a la nostre dreta facilitar posar una baga, a meitat de camí de la xapa visible trobarem a la nostre dreta un altre xapa, rampa enganyosa sembla fàcil i tot i no ser difícil, es rarota. Se arriba a la reunió de dos xapes amb anelles, mes un altre xapa. 25 metres, 6 xapes, Ae (1 pas) Vº / Vº+ / IIIº - IIIº+
Segon llarg : Se surt a la dreta seguin una cornisa fàcil i aprofitant alguna xapa d’altres vies, fins arribar a una reunió a sota uns matolls, des de aquí pujar recte amunt al principi un xic dret desprès mes ajagut, aquest tram es de pedra a controlar i que no dona confiança, difícil de posar assegurances, se arriba a una reunió que també passem de llarg, però ara flanquejant a la dreta quasi en horitzontal i quasi caminant uns 15 metres, reunió visible i còmoda al peu de una bonica placa. 45 metres, 3 xapes 2 reunions,  IIº - IIIº /  IVº+ / IVº / caminant – Iº .
Tercer Llarg :  Pedra envernissada amb el nom de la via, a l’esquerra ni hi ant mes vies, un primer pas fi i desprès mes atlètic, la pedra ha canviat i els agafadors son molt bons, arribats a la tercera xapa em anat un xic a la dreta, el pas que dona entrada a una feixa, darrera de un petit gendarme, es una mica terrós e insegur, desprès un altre placa–espero, ben assegurat i mol maca, dona entrada a una còmoda reunió. 30 metres, 6 xapes, Vº /IVº / Vº / IVº+ - IVº.
Quart Llarg :  Uns metres a la esquera unes xapes de un altre via, davant de la reunió una línia de xapes per terreny mes vertical, pujarem per aquí pedra de primera i bons agafadors, mica a mica es posa dret, per arribar a la sisena xapa, ja ens em de mirar amb atenció per sortir ja ho tenim mes clar estrep + antena per xapar la setena sortir de aquesta (amb el estrep posat) no es fàcil però si es mes humà, (hi ha gent que ho ha fet i diuen, que sense torcar la xapa es Vº+), una rapissa i 2 / 3 metres ens separen de la reunió, de una sola xapa, a l’esquerra una bona reunió de un altre via. 23 metres, 7 xapes, IVº+ / Vº / Ae / Vº / IVº.
Una curta cresta de uns 15 metres i algun pas de IIº ens deixa al final de les dificultats, remuntar un curt prat i estem al cap de munt.
Baixada :  Des de el cap de munt un corriol a la nostre esquerra baixa a trobar l’ermita de Santa Ana, passar per el seu davant i desprès agafar, a la nostre esquerra, unes escales amples i cimentades que porten fins el fons de la torrentera, passa un petit pont i ara es un camí planer que passa per el peu de via, agafar les escales que ens portarà al pont de la carretera 15 a 25 minuts tot plegat.

Suggeriments de vies per anar-hi a la resta

Suggeriments  de vies per anar-hi  a Montserrat.