dissabte, 19 de desembre de 2020

Sant Llorenç de Montgai

Paret del Pont

Via :  Del Salla Gran

La setmana passada vam fer la via de L’Alba i ens vam quedar amb un bon regust de boca, vaig preguntar  hi em van dir que l’Agustí era generós a la hora d’equipar i si he de dir que no tinc queixa, be per el meu estrafolari gust em farien falta el doble de lo que hi ha, però en fi ja em sembla correcte el equipament i si no me ho sembla ... qui soc Jo per dir res ..??

Referent a la graduació ... be ja es un altra cosa .... la veritat es que mentre pujava no entenia res, creia que me havia equivocat de via, be no es pas veritat, mentre pujava no pensava en res prou feina tenia, això ho vaig pensar un cop a la reunió, a la que vaig arribar esbufegant com una balena quant surt a respirar, lo primer que vaig pensar es “Nen (eufemisme) mes val que pleguis, estàs pitjor de lo que et pensaves, ja no fas ni un cinquè....., la veritat es que no entenia res de mi mateix...

Al davant portava els mestres Jordi Vidal i Mingo i al inici del segon llarg de la autentica via del Salla  els vaig veure en acció, la primera xapa esta un xic alta, però des de la reunió se arriba a amb una antena, van xapar i el Mingo assegurat des de sota es va fer el pas que son uns 4/5 metres en total, se ho va mirar i al final li deia al Jordi això si es un 5c  de veritat, com si lo del primer llarg no ho fos. A les hores ho vaig entendre tot, no es que la graduació estigui malament, es que es un altra escala, alguns de els que graduant estan acostumats a la escalada esportiva i fins al IVº+, que quasi no existeix a la esportiva, no tenen tanta practica a part de que no els motiva (es una opinió sense gaire coneixement d’aquell mon), però a partir del Vº ja tenen molta practica, però es un Vº a/b/c molt diferent del meu Vº - / +, i a la que passen del Vº entren en el 6 i de això no parlo per que se me escapa totalment. Se me han obert els ulls i es possible que estigui equivocat, però si mes no tinc una excusa per recuperar la moral perduda. Jo a la meva ressenya de aquesta via i de totes les que Jo faig la ressenya ho faig en base en que un Vº es un MD que vol dir “Molt Difícil” , també es veritat que la meva forma física no es de les millors del mon mundial, això pot fer que sobre graduí una mica, però no excessivament (crec).

Si ho heu llegit tot... es que sou "Molt bona Gent"

El Guillem al  L - 1   (foto Martí)

La Pedra molt bona, gran treball de neteja i mol ben trobat el itinerari.

Ara os explico com vaig veure jo la via i com sempre a sota de tot la ressenya un xic mes tècnica.

El dia comença com sempre entaulats en el Bar amb un bon esmorzar, desprès poc a poc ens dirigim al lloc de aparcar i ens mirem la paret un parell de paios estan fent la via que volem anar, jope es veu dret això, be anem-hi i si no ho veiem clar ens anem a fer la Normal, com la aproximació es curteta anem xino xano fins el peu de vi, be els dos paios son el Vidal i el Mingo, es veu dret el Jordi ens diu que es mantinguda però que es deixa fer, que lo fotut es el primer pas però desprès es va fent, no ho tenim clar, però el veiem pujar i coi se el veu mol be, sembla que no es tan difícil, be ho provarem .... i si no baixem, avui tot el tema de preparar el material i encordar-se es fa a marxa lenta, tots esperant a veure qui si hi fica, no os explicaré com va passar es un xic llarg i no tinc ganes, la qüestió es que em trobo amb dues cordes i tots despistant, el primer pas fotut, be no es primer es la tercera xapa i tot i agafar-nos com desesperats, no es fàcil, arribo a la cinquena i aquí no hi forma de passar, estrep al canto, a últims i sortida cantant  “cantant per Soleares” , no em pregunteu com ... no ho se, no ho recordo, desprès cap a la dreta també sense recordar com.... suposo que he fet servir el melic ..... ara ja es torna mes humana encara que segueix molt mantinguda, les assegurances correctes encara que es te que escalar amb un cert aire .... mmmm vendaval entre xapa i xapa, també val a dir que moltes estan posades de tal forma que no son aptes per la progressió, això si serveixen per ancorar-me i descansar el bracets que estant fets “calderilla” i recupera el alè que surt esbufegant  de valent, gran rapissa uff ja he arribat ..... merda ...no falten 3 o 4 metres per arribar a la andròmina de les obres del pantà, que serveix de reunió de la via Neura.

Pedra amb el nom de la via a la R 1 bis

Uns quatre o cinc metres, caminant,  a la dreta una reunió marca la continuació de la via, dues xapes i a sota una pedra envernissada  amb el nom de la via, sortida mol vestia recte amunt, sortida difícil anant tres o quatre metres en diagonal ascendent a l’esquerra per desprès tornar a la dreta a situar-se a sobre de la xapa una baga en un petit arbre marca la continuació per tot l’esperó, per terreny menys difícil, encara que la pedra segueix sent molt bona, algun passet  per mirar-lo de tant en tant fins arribar a una placa a l’esquerra, ben assegurada per desprès tornar a la dreta i seguir per l’esperó el darrer pas  abans de entrar a la reunió te menys de un metre de pedra que no dona confiança, una xapa a l’alçada dels genolls ho protegeix, si es vol a l’alçada del nas es pot posar un pont de pedra es pot posar una bagueta o un tascó per mes confiança.

El Martí al  L - 2

La via de la dreta "La Covid 19" va en paral·lel, diuen que es mes difícil i mantinguda,  fa la reunió un parell de metres abans i creua per continuar per sobre de "La salle Gran", de aquesta forma queden, sàviament unides les dues tirades mes difícils i  les dues menys difícils, mantenim una certa coherència. Des de la segona reunió es pot rapelar fins la cornisa i fer la altre via...bona combinació ....

Aproximació

Aparquem al Pont i davant tenim la paret, creuar el pont, caminar uns 50 metres per la pista, cap a la dreta fins trobar tres reas que marquen el  lloc per superar el marge de la carretera, un cop a sobre anar uns metres a l’esquerra a la vertical de un arbre que marca la entrada a la fissura, pedra amb el nom de la via.

Primer llarg  : Anem uns metres a l’esquerra de la via “Alba” i trobarem una pedra amb el nom de la via, recte amunt uns primers metres no gaire difícils, entre la  3a i 4a xapa tenim un pas difícil, encara que la cinta ens pot ajudar una mica, pedra anant de bona a excel·lent tot el llarg, agafadors petits, arribar a la cinquena costa un munt, aquí he posat un estrep i sortint de últims he anat cap a l’esquerra, una petita fissura vertical amb un petit arbre al cap de munt, de aquí a la dreta, un parell de metres, per una placa fina a trobar unes fissures verticals, uns millors agafadors de mans per anar pujant en diagonal a la dreta fins una gran plataforma, un bloc  de uns tres metres, una xapa, ens separen de la reunió, mes fàcil de pujar per la dreta a tocar de les herbes, reunió de una andròmina de la construcció de la presa, que son quatre potes amb un grossa sirga de  filferro, reunió còmoda. 40 metres, 11 xapes, IVº / Vº / Vº+ / Ae / VIº / Vº / IVº+

Canvi de reunió uns 5 metres, caminant, a la dreta dues xapes a l’alçada del nas i a sota una pedra amb el nom de la via

Segon llarg  :

A) Opció difícil recte amunt, una xapa que em agafat amb l’antena i em posat un estrep sortint de últims un pas amunt i desprès un parell a la dreta per desprès anar recte amunt, una baga de un petit arbre.

B) Opció menys difícil xapar amb l’antena i desprès anar a l’esquerra en diagonal ascendent 3 o 4 metres pujar un metre i tornar a la dreta per anar a trobar una baga de un petit arbre.

La continuació es la mateixa, seguir per el llom per terreny molt mes còmode i senzill, amb bona pedra, una petita placa vertical que se agafa per l’esquerra de la xapa, per un cop superada aquesta tornar a la dreta i seguir per el llom fins la reunió, un metre abans la pedra se ha de controlar, encara que esta ben assegurat el pas.

. 35 metres, 6 xapes 1 baga,

Opció A) antena Ae Vº+ / IIIº+

Opció B)  Vº --

Desprès : IIIº - IVº / Vº / IVº.

Baixada :

Des de la reunió pujar un parell de metres fins un gran replà, a l’esquerra una fita, seguir cap a l’esquerra uns tres o quatre metres mes i baixar recte avall per un llom, amb fites que marquen el camí, al poc trobarem un camí molt marcat i fitat que ràpidament ens deixarà a la carretera, de 10 a 15 minuts

NOTA :  A darrera hora em diuen que el aperturista vol canviar o modificar aquesta obertura original ....????

Suggeriments de vies per anar-hi

Suggeriments  de vies per anar-hi  a Montserrat.