divendres, 10 de març del 2023

Serra de les Canals
Via : Don Giovani

Foto Martí
Mira, els hi dic als companys, he trobat una via no gaire difícil i amb aproximació curta, és nova del 2021 ...!!
Em miren amb cara de "que diu aquest!!"
Tinc dues ressenyes una "del muntanyenc" bastant fiable, però molt concís, un altre de l'Asín amb bona ressenya encara que s'ha de saber llegir entre línies i veure que és el que no diu per interpretar-lo.
L'Esteve i el Raimon al L -1
Els companys s'ho miren i quan veuen qui l'ha obert ... El "Koki", company del GEDE arxiconegut per ells, se'ls hi posen els pèls de punta, a aquest home li encanta tota la pedra podrida..!!, noooo, cridant a la vegada.
Com no tenim res millor que fer decidim anar-hi a donar un cop d'ull ...
Aproximació curta, bruta i ràpida, no s'ha arreglat un corriol per arribar-hi, a la baixada vam trobar un parell de fites.
La pedra bé no és cap meravella, però no és del més podrit, més aviat en alguns trams fàcils, és una mica crostosa, si es va fent, es netejarà força. Els trams difícils i verticals la pedra és bona en general.
L - 2
Les assegurances són correctes i es poden reforçar bastant, sobretot en els trams menys difícils a on les assegurances estant més allunyades.
Sorpresa en baixar en el tercer ràpel ens trobem un curt tram volat.
Avui fa fred mentre fem el cigaló a l'exterior i sospesem la idea d'anar a fer un altre cigaló a AND, finalment la idea no prospera i decidim anar a mirar la via des de la carretera. Actuació clàssica que sempre finalitza fent-la via, és que no aprendrem, haguéssim hagut d'anar a fer el segon cigaló a AND.
L - 3 (foto Martí)
Un cop a peu de via ens trèiem tota la roba d'abrigar i ens quedem quasi en mànigues de camisa, ara ja no trobem excuses per tornar enrere i només ens queda anar amunt.
El Martí al L - 4
En tornar al nostre hàbitat natural, és a dir el Bar a fer la cervesa, exercim d'avis i comencem a explicar historietes de quant érem menys grans, en fi ha quedat un dia rodo i amb el que costa de trobar vies de grau molt amable, ben assegurades i amb curtíssima aproximació li donem un aprovat alt, al dia d'avui.

Aproximació :
Carretera C-14 d'Oliana a Coll de Nargó (carretera de AND), se surt d'Oliana direcció Andorra (AND) després de passar el parc de bombers (dreta) i just abans d'arribar al pont que travessa Lo Segre veurem una àmplia esplanada a la nostra esquerra, lloc perfecte per aparcar, a uns trenta o quaranta metres, per la general quasi sense vorera, trobarem un desviament que va a la central hidroelèctrica, des d'aquesta carretera veurem tota la via i s'identifica l'inici de la via, inicialment seguirem per la torrentera i després per la dreta (sentit marxa), una mica marranot. Es possible que trobeu alguna fita, un cop al peu d'una canal rocosa (torrentera) una fita marca el punt en què hem d'anar recte amunt per terreny amb més pedra ( ) fins a trobar un altre fita i una fletxa picada que assenyala el punt de la R-0. Temps aproximat d'aproximació de 10 a 20 minuts segons forma física.

La Via :

Primer Llarg : Es puja pel llom a discreció en direcció a una gran pedra situada al cap de munt, s'ha de passar per l'esquerra de la pedra, per situar-se a sobre, després uns metres quasi caminant fins a la reunió.
Llarg bastant ajagut a on pots fer més o menys dificultat segons les ganes que tinguis, la pedra és un xic costrosa, diuen que hi ha un pitó, no lo hem vist, és fàcil que estigui un xic amagat. La dificultat és a conveniència. 60 metres, neta (o no..?) IIº - IIIº + - IIIº - Caminant.
Canvi de
Reunió : Caminant per terreny un xic pedregós fins al peu de la paret de davant, reunió entremig de dos arbres, un de petit, esquerra, un de gros, dreta. S'ha de muntar la Reunió d'un d'aquests arbres. Uns trenta metres
Segon Llarg :
Dues xapes visibles un xic a l'esquerra, sortir dels arbres i anar a situar-nos sota la primera xapa, si pugem recte amunt més difícil, si flanquegem un xic a l'esquerra millor, pujar a trobar la segona xapa, ara és puja per una petita canal fins al collet de la mateixa, girar a la dreta per una aresta, aquí un pitó que la meitat dels que anàvem no hem vist, pel fil de l'aresta s'ha de controlar una mica la pedra, un xic més a l'esquerra millor, l'arribada a la reunió s'ha de controlar la pedra. 35 metres, 2 xapes 1 pitó, IVº / IVº+ / IIº+ / IIIº+ / IIIº.
Tercer Llarg :
A l'esquerra una rampeta amb panxeta, una xapa assegura el pas de la panxeta, també tenim sabines, agradable de fer, després un tram més fàcil, passem una rapissa i a sobre tenim la reunió un parell de metres amb pedra a controlar, reunió en una petitíssima rapissa de terra entremig de dos arbres, un xic incòmoda, però perfecte per més tard muntar el Ràpel. 25 metres, 1 xapa, IIIº+ / IVº / IIIº / IIIº+.
Quart Llarg :
Recte un xic a la dreta, sortida que ja marca la tònica del llarg, placa molt maca amb pressa petita i adherència, quatre xapes la protegeixen prou bé, algun pas pica més, sobretot per superar la xapa, si es va molt apurat et pots ajudar una mica, no gaire, amb la xapa. Al cap de mut se surt a un petit amfiteatre, amunt un darrer tram vertical, però de presses grosses i agraïdes, tres xapes protegeixen aquest tram, un cop xapada la primera xapa d'aquest tram és menys difícil anar una mica per l'esquerra i després a la dreta per passar per sobre de la primera xapa, després recte amunt fins a la darrera reunió. 40 metres, 7 xapes, / IVº+ / / IIº / IVº - IVº+
La baixada :
Es baixa rapelant la via.
Primer Ràpel 40 metres fins a la R-3
Segon Ràpel 25 metres fins a la R- 2
Tercer Ràpel 30 + 30 metres fins a la R-1 Te un curt tram volat i el tram caminant és millor fer servir les cordes com a passamà, per recuperar és millor fer-ho des que la R-1.
Quart Ràpel 60 metres fins a la R-0.
La Baixada seguir l'itinerari de pujada, més o menys.

Suggeriments de vies per anar-hi a la resta

Suggeriments  de vies per anar-hi  a Montserrat.